بازتاب اختلاف پاكستان و افغانستان در روزنامه‌هاي كابل
جواد جواد

افغانستان و پاکستان به عنوان دو کشور همسايه علاوه بر مسايل مرزی،در حمايت از گروه های مختلف سياسي در خاک يکديگر اختلاف دارند.

اختلاف مرزی دو کشور از 61 سال پيش ،يعني از زمان تأسيس پاکستان به عنوان يک کشور مستقل در 1947 عيسايي شروع و همچنان ادامه دارد.

دو كشور از لحاظ سياسي يكديگر را به ناتواني در كنترل مرز دو هزار و ‪ ۴۳۰كيلومتري مشترك براي رفت و آمد شورشيان متهم مي‌كنند.

اوضاع سياسي حاكم بر كابل و اسلام آباد همواره بر يكديگر تاثير دارد ، از اينرو افغان‌ها همواره نسبت به تنش‌هاي سياسي در پاكستان حساسيت نشان مي دهند و از نزديك آن را دنبال مي‌كنند.

پس از آنكه پرويز مشرف رييس جمهور پيشين پاكستان بر اثر فشار مخالفان مجبور به كناره‌گيري از قدرت شد، آصف علي زرداري از حزب مردم ، به عنوان رييس جمهوري جديد پاكستان انتخاب شد.

با اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري پاكستان ، حامد كرزي رييس جمهوري افغانستان ، انتخاب زرداري را تبريك گفت .

كرزي ابراز اميدواري كرد: در دوره جديد روابط دو كشور در عرصه‌هاي مختلف گسترش يايد و دو ملت بتوانند در جهت ثبات و امنيت همكاري كنند.

با انتخاب زرداري به عنوان رييس جمهوري پاكستان ، روزنامه دولتي اصلاح چاپ كابل اقدام به چاپ پيام تبريك كرزي به وي كرد.

انيس ديگر روزنامه دولتي هم با طرح اين پرسش كه آيا ثبات به پاكستان باز مي‌گردد؟ نوشت : شرايط تاريخي و سياسي در پاكستان به گونه‌اي است كه حل مشكلات و برقراري ثبات در اين كشور كار آساني نيست .

به نوشته انيس تركيب سياسي موجود در پاكستان به گونه‌اي مي‌باشد كه زمينه آشتي ملي بين جناح‌ها ميسر نيست و آخرين ائتلاف انجام شده نيز از هم فروپاشيد.

نكته مهم اين است كه پاكستان اكنون زير فشار جريان افراطي طالبان قرار دارد كه اوضاع را در قلمرو تحت حاكميت دولت تيره و مغشوش كرده است و اين گروه شورشي ، از سوات تا وزيرستان و بلوچستان فعاليت دارد.

روزنامه اراده هم در سرمقاله خود نوشت : اكنون پاكستان در عرصه‌هاي سياسي اقتصادي ، امنيتي با بحران عميق و گسترده‌اي روبرو است .

به نوشته اراده بعد از استعفاي مشرف ، طوفان شديد سياسي ائتلاف حاكم را نابود كرد و زرداري به خاطر محبوبيت همسر مرحوم خود بي‌نظير بوتو، رييس جمهور شد هر چند كه وي در ميان مردم محبوبيت كافي ندارد.

آصف علي در سال ‪ ۱۹۵۶ميلادي متولد شد. او كه از سران طايفه زرداري مي باشد در سال ‪ ۱۹۸۷ميلادي ، با بوتو ازدواج كرد و در زمان نخست وزير وي به وزارت رسيد.

زرداري ثروت قابل ملاحظه‌اي دارد و به اتهام فساد مالي ، ‪ ۱۱سال را در زندان سپري كرده كه پرونده‌اش مفتوح مي‌باشد.

به نوشته اراده، زرداري فعاليت‌هاي سياسي كمتري داشته و مبتلا به مرض ديابت و ناراحتي از ناحيه ي ستون فقرات مي‌باشد.

اين روزنامه افزود: زرداري فاقد تجربه مديريت بوده و تسلط بر دستگاه اطلاعات و ارتش را نداشته و از همكاري لازم نيروهاي مذهبي برخوردار نيست .

اين روزنامه ضمن انتقاد از زرداري كه تاكنون الفباي سياست پاكستان را مطالعه نكرده و از آن بي‌خبر مي‌باشد نوشت : او مسووليت ثبات اقتصادي ، سياسي و تامين امنيت را به عهده خواهد داشت.

اين روزنامه در ادامه ادعا كرده كه مردم پاكستان به زرداري اعتماد ندارند و مي‌گويند او نمي‌تواند اعتماد مردم را بدست آورد، به تدريج پاكستان و منطقه را به سوي بي‌ثباتي ، ناامني و بحران خواهد كشاند و بعد از مدت اندكي ، جنگ را در پاكستان و افغانستان شعله ور خواهد ساخت .

روزنامه ‪ ۸صبح چاپ افغانستان نيز به بررسي چالش‌هاي فراروي رييس جمهور جديد پاكستان پرداخت و نوشت : دو هفته پس از استعفاي مشرف ، نمايندگان پارلمان و چهارمجمع ايالتي زرداري را با ‪ ۴۵۹راي به عنوان رييس جمهور انتخاب كردند.

اين انتخاب به عنوان يك رويكرد جديد در راستاي حاكميت مردمي است و اميد زيادي وجود دارد كه قدرت اجرايي و رهبري در پاكستان در اختيار چهره‌هاي غيرنظامي قرار گيرد.

هرچند ارتش و سازمان اطلاعات پاكستان هنوز هم به عنوان نهادهاي فعال در عرصه‌هاي داخلي و خارجي مطرح مي‌باشند، اكنون نگاهها متوجه رهبري جديد است كه چگونه مي‌تواند با چالش‌هاي موجود در كشور مقابله نمايد.

اين روزنامه چالش‌هاي موجود را بنيادگرايي در حال رشد، روابط افغانستان و پاكستان و بحران داخلي ذكر كرد و نوشت : احزاب مخالف ، زرداري را فرد ناتوان مي‌دانند و از سياست‌هاي وي حمايت نخواهند كرد.

زرداري در حالي به قدرت رسيد كه بحران هند و پاكستان ، بي‌اعتمادي غرب نسبت به پاكستان ، تنش در روابط افغانستان و پاكستان و رشد پديده طالباني به عنوان چالش‌هاي اساسي در برابر وي قرار دارند.

 


September 7th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها